La salut bucodental i el rendiment esportiu estan estretament relacionats. A continuació, s’explica la seva relació i què s’ha de fer per mantenir un bon equilibri entre la pràctica esportiva i la salut bucodental.

Quan es practica esport, s’accelera el metabolisme, produint radicals lliures d’oxigen. Si la pràctica és molt intensa, es poden incrementar significativament els nivells de radicals lliures, provocant riscos de dany oxidatiu. Si es manté al llarg del temps el dany oxidatiu i el sobreesforç muscular, es produeixen processos inflamatoris. Aquesta inflamació sistèmica afecta al rendiment esportiu ja que no permet produir la suficient energia als músculs. Per altra part, la resistència, força i coordinació neuromuscular també es veuen perjudicades. A més, una mala salut bucal pot provocar tendinitis, artritis i impedir la funcionalitat.

Abans de començar la pràctica esportiva, és convenient la realització d’una revisió mèdica completa. Això permet conèixer si existeix algun problema de salut i solucionar-ho. Encara que se sol centrar l’atenció d’aquestes revisions mèdiques en els temes cardiovasculars, musculars o metabòlics, també és important revisar la salut bucodental. Per exemple, és important tenir en compte que una maloclusió pot afectar a l’equilibri, provocar dolors d’esquena o coll i disminuir l’energia de l’esportista.

Alguna de les causes d’una salut bucal deficient en els esportistes són: problemes nutricionals per l’excés de carbohidrats i begudes energètiques àcides o alteració dels mecanismes immunològics a causa de la deshidratació de la boca.  Això és a causa que, a l’hora de practicar esport, la saliva es veu alterada i es torna més àcida, provocant risc de càries. Per reposar-se després de l’exercici, es consumeixen begudes àcides que en aquesta situació de sequedat poden provocar dany a la salut dental.

Uns bons consells per cuidar la salut bucodental i millorar el rendiment esportiu són realitzar-se revisions mèdiques o revisions periòdiques, mantenir una correcta higiene bucodental, cuidar l’alimentació i intentar evitar la sequedat de la boca quan es practica exercici.