Els tractaments d’ortodòncia exerceixen una lleu força sobre les dents, amb la finalitat de millorar la funció estètica o masticatòria de la boca. Existeixen diferents tipus de dispositius d’ortodòncia. La majoria d’aquests dispositius afecten els hàbits d’higiene bucodental dificultant el raspallat normal de les dents i augmentant el risc de patir gingivitis. Per això, és important tenir les genives sanes abans de començar el tractament i durant el procés també.

Si s’acumula placa bacteriana sobre les genives, aquestes poden inflamar-se i sagnar (gingivitis) i al seu torn això dificulta més la neteja dental. Per això, és convenient acudir al dentista abans de començar un tractament d’ortodòncia.

El dentista pot prevenir aquests problemes realitzant una neteja bucal i higienització completa de les dents. S’ha de tenir en compte que en el cas dels adults que es posen ortodòncia, existeix major propensió a tenir periodontitis, per la qual cosa han de realitzar-se revisions periòdiques per evitar-ho.

Una vegada que es porta l’ortodòncia, s’ha de mantenir una correcta higiene i raspallar-se les dents després de cada menjar, netejant molt bé les genives. A més, està molt recomanat l’ús de raspalls interdentals, ja que el raspallat habitual no és suficient per eliminar tota la placa bacteriana. L’ús de col·lutoris com a complement als raspallats anteriors, també resulta fonamental per evitar inflamacions, càries i desmineralitzacions de l’esmalt.

El tractament d’ortodòncia pot millorar la funció masticatòria, estètica i la higiene. Si es tenen dents apinyades o muntades que impedeixen el pas, l’ortodòncia corregirà la mala posició dental i això facilitarà l’accés al raspallat dental.

A més, el tractament d’ortodòncia pot revertir les conseqüències de la periodontitis, retornant la posició original a les dents i la funció masticatòria correcta. En moltes ocasions la mala posició dental desencadena en periodontitis, a causa de la dificultat d’accés del raspall dental.