Múltiples estudis recents demostren una clara relació entre l’estat de la nostra salut bucodental i el rendiment esportiu. Una assignatura pendent tant per a professionals de l’esport com per aficionats, que en molts casos no tenen en compte aquesta important relació a l’hora de millorar els seus temps o registres.

No podem oblidar que l’esport per la seva banda també té una influència molt positiva en la salut bucodental, per una part redueix l’estrès pel que disminueix la possibilitat d’aparició del bruxisme i d’altra banda, redueix els factors de risc de patir inflamacions.

Des del punt de vista menys positiu, una situació d’infecció crònica en la boca, com és el cas de la periodontitis, pot provocar que aquests focus sèptics originin problemes musculars com la tendinitis, artritis, etc., que no només limiten el rendiment esportiu sinó també provoquen dolor.

Aquestes no són les úniques vinculacions entre esport, forma física i salut bucodental també és important saber que:

– La periodontitis s’associa amb contractures musculars, fatiga muscular i recuperació més tardana de lesions.

– Una dieta amb excés de carbohidrats, com és el cas de molts esportistes, pot augmentar el risc d’inflamació.

– Alguns esports com la pràctica de natació en piscina pot provocar un augment de la placa bacteriana.

– La deshidratació durant la pràctica de l’esport provoca una menor producció de saliva pel que també perdrem el seu efecte protector sobre les nostres dents.