La periodòncia s’encarrega del tractament de les malalties periodontals. Aquestes malalties afecten el coll de les dents, la línia de la geniva o per sota de la mateixa, fonamentalment a causa de la presència i acumulació de placa bacteriana i tosca.

Encara que no sigui una dada molt coneguda, prop del 80-85% de la població de més de 40 anys pateix alguna malaltia periodontal, sigui aquesta gingivitis (afectant la línia de la geniva) o en el cas que afecti l’àrea inferior a aquesta, s’anomena periodontitis.

La gingivitis pot evolucionar convertint-se en periodontitis causant, entre altres problemes de salut, la pèrdua de suport ossi , derivant en la pèrdua de peces dentals.

La prevenció és clau en aquests casos, però una vegada detectat el problema comptem amb tractaments adequats per frenar a temps la seva evolució i mantenir una correcta salut bucodental.

EL tractament de la gingivitis, consistirà en la realització d’una completa neteja bucodental que elimini la tosca i la placa bacteriana acumulada, permetent a la geniva recuperar la seva salut i evitar el sagnat que sol ser habitual en aquests casos.

En el cas que la gingivitis hagi evolucionat cap a una periodontitis serà necessari realitzar altres procediments. En les fases inicials, el procediment més habitual serà un curetatge que consisteix en el raspat i allisat de l’arrel de la dent. L’objectiu del mateix és eliminar la placa bacteriana i tosca que hagi quedat acumulat per sota de la línia de la geniva en el que es denominen bosses periodontals, i que poden produir danys en l’arrel de la dent i en l estructura òssia que la manté.

Quan la malaltia es troba en un estat avançat, és possible que sigui necessari realitzar una cirurgia periodontal o fins i tot aplicar tècniques de regeneració de l’os perdut.

Com comentàvem anteriorment la prevenció és clau en el cas de la malaltia periodontal. Per això, recomanem una completa cura i neteja dental amb raspallat tres vegades dia, l’ús de seda dental i col·lutori, així com visites freqüents a l’odontòleg per detectar la seva aparició en les fases primerenques i evitar així la seva evolució.