La càries és una malaltia infecciosa que destrueix els teixits de la dent. Es produeix per una desmineralització de la superfície de la dent causada pels bacteris que s’hi adhereixen.

Anem a parlar més detalladament d’alguns aspectes sobre les càries: Què les produeix? Com es tracten? És possible prevenir-les?

La placa bacteriana està formada per la saliva, bacteris i restes de menjar. Si la placa bacteriana no és eliminada correctament, amb el pas del temps atacarà l’esmalt de la superfície de les dents.

A més d’atacar la dentina, la càries també pot danyar la polpa dentaria. En aquests casos, començarem a patir un dolor agut, ja que haurà arribat als nervis de la dent.

En els casos més avançats on la càries no hagi estat tractada a temps, pot afectar els teixits que envolten a la dent com lligaments periodontals, genives i ossos.

En aquest cas es produirà un abscés dental, més greu que una càries i que a més de ser dolorós, pot provocar el despreniment de la dent.

Què incrementa la probabilitat d’aparició de les càries?

Ja hem comentat que les càries són produïdes per una acumulació de placa bacteriana pel que les deficiències a la higiene bucodental poden ser un important causant d’aquesta malaltia. A més, també tenim altres factors que poden incrementar la probabilitat de la seva aparició. Per exemple, els aliments que tenen un contingut elevat en sucre i els àcids poden potenciar l’aparició de càries, per la qual cosa la presència excessiva d’aquests aliments a la dieta pot ser un agreujant. A això hem d’afegir la predisposició genètica d’algunes persones a desenvolupar càries, per exemple a causa d’una capa d’esmalt menys gruixuda, alineacions dentals incorrectes que dificulten la neteja, etc.

Referent al seu tractament, quan la càries afecta a l’esmalt i dentina, es retira el teixit danyat i és cobert amb una obturació dental o empastament.

En cas que la càries hagi afectat la polpa dental haurà de fer-se una endodòncia, que consisteix en l’extracció del nervi i desinfecció del canal de l’arrel. En aquest cas, la dent quedarà sense sensibilitat.

Com hem marcat anteriorment, la prevenció és una de les claus per evitar que ocorrin.

Per tant, haurem de seguir una dieta equilibrada, evitant el consum excessiu de sucres que puguin danyar les nostres dents. Una cuidada higiene dental i la visita regular al dentista ens permetrà realitzar higienes dentals professionals i revisions per cuidar tant la neteja de les dents com la detecció precoç en el cas de la presència de càries.